вторник, 26 март 2013 г.


СРЕЩАТА МЕЖДУ И.Д.Д. ПАПАЗОВА, ПРЕПОДАВАТЕЛИ И УЧЕНИЦИ



На 26 март 2013 г., през първия учебен час и.д.д. Папазова кани на среща всички паралелки от XI клас, която се състои във времето, отредено за час на класа. На срещата присъстват много по-голям брой ученици, отколкото всъщност са поканени, като нито един випуск не остава без представителство (участват представители на УС от VIII клас, IX клас и X клас).

И.д.д. Папазова започва дискусия в рамките на добрия тон, като се опитва да обясни причините, поради които се стига до дисциплинарното уволнение на г-жа Илонка Джалева (Вж. публикацията „Случаят Илонка Джалева“). Папазова се опитва да изясни същността на твърде често използваното от нея основание при уволнения: „Уронване престижа на институцията и злоупотреба с доверието на директора“ и се опитва да подкрепи твърденията си с документи. Макар Мариела Папазова да дава вид, че с инициирането на дискусията се стреми към диалог, когато се стига до коментар по отношение на тези, които е уволнила, диалогичната атмосфера е рязко суспендирана от репликата на и.д.д.: „Не съм длъжна да ви давам обяснения.“. Изпадналата в изумление аудитория желае възникналите въпроси около уволненията на преподаватели да бъдат изяснени, но и.д.д. Папазова отговаря, че присъстващите инакомислещи на срещата, са манипулирани, като стоварва обвинението върху техните учителите и „помиите, които се леят във Фейсбук“. Когато и.д.д. Папазова е призована да уточни своите обвинения и да посочи конкретните според нея манипулатори и манипулирани, отговор не последва.

След известна суматоха в стаята, участниците на дискусията се разделят на две ясно изразени страни - една, която подкрепя и.д.д. Папазова и друга, която е несъгласна с някои аспекти или с цялата политика, провеждана от ръководството. Когато вниманието на г-жа Папазова бива най-после насочено към спора, тя е призована да вземе някакви мерки срещу спорещите групи. Папазова отговаря, че не забелязва никакво разделение. Броени минути след това, Мариела Папазова се обръща към присъстващия учител Иван Илиев, поканен от нея на срещата, с думите: „Добре е, че и г-н Иван Илиев е тук, като представител на противниковия отбор“. След изказване на ученик от XI клас в подкрепа на споменатия преподавател, той бива възнаграден с бурни аплодисменти от цялата зала.


Тъй като ръководството не предоставя на учениците никаква друга информация, на тях не им остана нищо друго, освен да приемат за достоверно това, което е налично като информация в публикациите във Фейсбук и в интернет пространството. Кирил Галев, учител по старогръцки език, с висок глас изяснява на аудиторията, че учениците са никои, че нямат права, че „посредствеността ражда посредственост“, след което уточнява, че именно учениците са посредствени и с мания за величие. Недвусмислено подчертава, че същите тези „манипулирани“ ученици са незавършени личности, без каквито и да е права, нахални най-вече с това, че се интересуват от случващото се в тяхното училище.

Следват коментари от присъстващите, в които настоящото управление на НГДЕК е отъждествено с тоталитарна власт. Повечето от задаваните въпроси са подминати от и.д.д. с ирелевантни коментари: „Е, сега още някоя клюка ще пуснете за мен, освен че правя оргии с дванадесетокласниците!“, „Вие първо спрете да пушите трева в храстчетата, после ми говорете!“ и др., които може да са допустими в неформален разговор, но на служител, заемащ такъв пост, съвсем не подобават. Камо ли в разговор с ученици.

Следва спор, който ясно демонстрира ескалацията на конфликта:

При невинна забележка на ученичката от XII клас Савина Петкова, и.д.д. Папазова се обръща към нея с думите: „Теб, Савина, изобщо не съм те канила!” В отговор ученици питат: „А тези защо са поканени?”- визирайки Кирил Галев и др. преподаватели. „Кои са тези?!?“ – пита и.д.д. Папазова. „Които стоят зад Вас, г-жо Папазова!“ – уточняват учениците. Мариела Папазова призовава преподавателите: „Колеги, моля, не стоите зад мен, че тук колегите се притесняват!“. В последствие учениците питат с недоумение: „А защо хора, които са отдавна за изключване, не са изключени, а сега стоят зад Вас?“. И.д.д. Папазова, като разбира, че учениците имат предвид ученик, провинил се с подаване на фалшив сигнал за налична бомба в сградата на училището, отвръща: „Николай, ако него визирате, бе наказан!“. Следва дълго оправдаване, от страна на Мариела Папазова. Не става ясно защо биват толерирани провинили се ученици с непристойно поведение, а отличаващите се с добро поведение и отговорност към учебните занятия биват лишени от трибуна, заради инакомислието си.

След известна суматоха става ясно, че срещата приключва. Учениците започват да се разотиват. Пред тях обаче остава един съществен избор – между лесното и правилното.