петък, 15 март 2013 г.


ОТВОРЕНО ПИСМО

(Публикуваме Отвореното писмо, подписано от 22-а учители от НГДЕК и внесено в МК на 04.12.2012. До този момент официален отговор от МК не е даден.)



До Министъра на културата
на Република България
Г-н Вежди Рашидов

Копие до Министър-председателя
на Република България
г-н Бойко Борисов 

Уважаеми г-н министър Рашидов,
Ние, учителите от НГДЕК „Константин Кирил Философ” се обръщаме към Вас във връзка с действията на и.д.д. Мариела Папазова и ръководството като цяло, като Ви молим за спешна намеса и помощ. На официалната среща в Министреството на културата през лятото Вие посочихте основната задача пред новото ръководство: да свали напрежението, да овладее процеса и да осигури спокойна учебна година. Но днес на практика всички сфери на училищния живот са поставени под огромно напрежение.

I. ПО ОТНОШЕНИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ

Вие акцентирахте особено върху това да не се допуска децата да бъдат въвличани в спорове и конфронтации. Г-жа Папазова постигна обратното: увеличи напрежението до степен на нетърпимост, процесите всъщност овладяха нея и в резултат всички випуски на училището са дълбоко разтроени, особено 12 клас. Накрая бе допуснато на 05.10.2012г учениците да бъдат въвлечени, като под формата на протест в подкрепа на директор Папазова и ръководството излязоха на двора в деня на родителска среща. Не бе направен никакъв опит за овладяване на ситуацията и е факт, че г-жа Папазова управлява училището едва месец, а вече има нужда от подобна подкрепа.
Г-жа Папазова позволи на ученици по време на футболния турнир на училището да употребяват алкохол.
Ситуацията във випуска на 9-ти клас е толкова нагнетена, че преди няколко дни един ученик от този випуск бе наказан лично от нея да преподава предмета музика на своите съученици, докато директорът намери истински учител. На нас ни каза в неформален разговор, че не вижда никакъв проблем в това и още, че г-н Джуров я е посъветвал така. В същия випуск учениците са силно озадачени от епизод с г-н помощник-директор Прибойски, който в час сваля колана си, налага чина с него, после имитира или наистина се самобичува... Педагогическа мярка, която отправя послание към учениците..?  Те не са разбрали какво е то, както и ние.
От началото на учебната година стана практика едни и същи ученици да се тълпят в директорския кабинет. В това време отсъстват от часове, защото все вършат разни важни работи „при директорката”. 
Особено тревожно е положението в 12 клас. Там цари пълен хаос. Преподавателката по БЕЛ е отстранена от часове и заплашена от уволнение. Повикана е друга преподавателка, неясно как назначена. След 10 дни тя напусна /или ще напуска, няма информация/. В момента няма учител по БЕЛ, випускът е разделен на групи. Учениците разбраха, че директор Папазова взима решения главно на базата на това колко от тях са „за” и колко „против”. И се втурнаха да правят подписки и оказват давление. А матурите наближават...
В резултат на много действия, които тук само от благоприличие Ви съобщаваме наедро, става ясно, че учениците са дълбоко смутени. Вниманието им е отклонено от учебния процес и погълнато от политиката на г-жа Папазова. Те са разделени на фракции и си „играят на политика”: едни подкрепят „реформите” на директора, други – не.  Болезнено е това разцепление в 12 клас. На випуска предстоят моменти на изпитание в матура и моменти на радост на абитуриентски бал. Възможностите заедността на випуска да бъде спасена безпощадно изтичат! 

II. ПО ОТНОШЕНИЕ НА УЧИТЕЛИТЕ

Като временно изпълняващ длъжността г-жа Папазова имаше отговорна и трудна, но – осмеляваме се да преценим – по-скромна задача. Вместо това на 03.09.2012г. тя откри заседанието на Педагогическия съвет с въпроса: ,,Как се гледате сутрин в огледалото?!’’.  Обяви колективна вина /с малки изключения/ за съдбата на училището ни по причина на моралната некъдърност на учителите като цяло. Засипвани сме от произнесени на Педагогически съвет реплики от типа на: „превърнали сте училището в гробище”, „завинаги ще престанете да безобразничите”, „смучете с хоботчета от бюджета’’, „ще ви оправя всичките”, „превръщате децата във едни франкенщайновци”. Боим се, че г-жа Папазова не изпитва необходимото уважение към нас. Съдим за това от репликата: „Не изпитвам никакво уважение към вас”.
По хаотичен начин и при нарушение на процедурата на гласуването бяха направени промени в Учебния план. Ние реагирахме на това, като Ви изпратихме докладна записка. Министерството уважи аргументите ни и анулира направените поправки. Въпреки това ръководството не изпълни Вашето нареждане. В момента 8. клас учи 4 часа математика /според тези, отхвърлени от Вас, поправки в учебния план/, а не 3. Но най-важното е, че тази докладна записка до Вас, подписана от група учители, стана основната причина за ,,бунта’’ на учениците на 05.10.12 г. По някакъв начин, който молим да изясните, учениците масово са оставени с впечатлението, че това е подписка на учителите за искане на оставката на Мариела Папазова.
Г-жа Папазова на практика спря да общува с учителите още в края на месец септември. Единствен прийом за разговор с тях стана заповедта за писмени обяснения. Такива досега са издадени около 20, и то по напълно смехотворни поводи.
Най-тревожното е, че директор Папазова всъщност не комуникира с педагогическия колектив и Съвет. От партньор Педагогическият съвет бе сведен до обект на нареждания и заповеди. От поле на дебат и диалог той бе превърнат в сцена на монолог, а полето на дебата бе изместено в тесен кръг в директорския кабинет. Крайният ни извод е, че г-жа Папазова воюва със своите учители чрез силови подходи, в липса на всякакъв диалог и чрез външни на училището средства.  

III. ПО ОТНОШЕНИЕ НА АДМИНИСТРАТИВНИЯ ПЕРСОНАЛ

Хаос и напрежение има и тук. Счетоводителят на училището не е уволнен, кабинетът му е запечатан, но не е допускан да работи. На негово място практически работи друг счетоводител, като не е ясно дали той е назначен, или не.

IV. ПО ОТНОШЕНИЕ НА СИНДИКАТА

Г-жа Папазова официално отхвърли предложението на синдиката проблемите да се решават диалогично, деликатно и балансирано. Обяви публично, че ще прилага само силов подход и тук тя удържа на думата си: уволнява дисциплинарно,  дава учители на полицията /по нейни думи/ и те наистина са викани да дават обяснения за психически тормоз над ученик, плаши с уволнения, освобождава еднолично класни ръководители с една постоянна формула: „уронване престижа на ръководството”.  Тя искрено не разбира смисъла от съществуването на синдикална организация и наскоро еднолично отказа всякакви разговори с представителя на работниците с думите: „И хич не си мисли, че синдикалнатата ти защита ще те спаси. От днес спирам да говоря с теб.” Г-жа Папазова обосновава всички свои действия с прословутите жалби от лятната ваканция. Въпреки десетократните искания от страна на Синдиката колегите да бъдат информирани за тях, както и най-вече да се запознаят с официалния отговор на контролните институции, нито едното, нито другото бе направено и до ден-днешен. Вместо това те охотно се показват на журналисти и се коментират по вестници. Г-жа Папазова открито фамилиарничи със свои евентуални връзки с високопоставени личности и лично с премиера Бойко Борисов, когото ще уведомим за това отделно.
Най-накрая г-жа Папазова отправи и открита заплаха към учители и синдикалния председател Орлин Йорданов, като допусна на 23.11.2012 г. в училище брат си Константин Папазов /по-известен в обществото като Тити Папазов/, който буквално вилня в директорския кабинет, коридорите на училището и сред учители в междучасието. Това шокира цялото училище. Константин Папазов е заплашил синдикалния председател, като е поискал той веднага да престане да се занимава със синдикални дела и да оттегли свой сигнал за лошо поведение на ученик. Държал недопустим, груб и агресивен тон на г-жа Янка Такева по телефона. В кабинета на директора е подканял председателя да говори свободно пред свидетели – двама служители на МОМН. Те не са реагирали по никакъв начин на поведението на Папазов. Орлин Йорданов е извикан там под предлог да бъде запознат с жалба против него, което не се случва. През цялото време Мариела Папазова държи в ръцете си жалбата
Тогава синдикалният председател напуска кабинета. След него тръгва г-н Папазов. Тече междучасие и пред ученици и учители той крещи, следва го по стълбите, излиза след него навън, където пред учители изтъква, че „за нас няма да има никаква милост и той ще сложи в ред цялото училище”. Когато му се отправя забележка да коригира ултимативния си тон, той отговаря: „Абе ей, аз познавам лично Бойко Борисов; и аз на него му говоря така и той ме слуша, бе!” Сподели още, че предишната вечер е бил на концерт с Вас, г-н Рашидов, и като Ви разказал за „далаверите с нафтата” в училище,  Вие сте казали: „Тити, уволнявай ги тия всичките там поред”. Възможно ли е това изобщо, г-н министър? Г-жа Папазова през това време разговаря весело и се смее... Накрая обобщава пред синдикалния председател: „ДА, ДА! ЩЕ ИМА ОЩЕ УВОЛНЕНИЯ!!!”. 

V. ПО ОТНОШЕНИЕ НА РОДИТЕЛИТЕ

Допреди месец г-жа Папазова споделяше, че жалбите през лятото са я пренатоварили и изразяваше недоволство от напрежението, което те създадоха. На 10.11.2012г. обаче на Общо събрание на Училищното настоятелство г-жа Папазова нарече училището ни „болно” и публично благодари на г-жа Репуц за подадените срещу него жалби. Пред родители!!! Разбира се, човек може радикално да промени своето мнение. Единомислието между директора и настоятелството са повече от желани за благото на училището. Но когато напрежението всъщност нараства и жалбите се ползват като параван за оказване на натиск върху учителите, ние си мислим, че г-жа Папазова пренасочва натиска на жалбите от себе си към нас и го стоварва цялата му сила върху учителите.
Напрежението в училище е факт. Няма как той да е останал скрит от родителите. На 30.11.2012г. по учебен план трябваше да се проведе родителска среща. На 27.11.2012г. директор Папазова отмени тази родителска среща. Тя отмени и планирания за същия ден педагогически Съвет.  

VI. ПО ОТНОШЕНИЕ НА БИВШИТЕ УЧЕНИЦИ

Контактът с бившите ученици е важен за всяко училище с оглед на приемствеността и традицията. И в това отношение г-жа Папазова прояви необяснима политика. Тя беше „против” двама от най-изявените ученици да водят курсове по програма „Успех”. Според нея, понеже още са студенти, те не могат да правят това. Според закона могат. Педагогическият съвет им гласува доверие и утвърди групите им. След известно време директор Папазова издаде заповед за недопускане на единия от тези ученици в сградата на училището, освен в понеделник от 14-16 часа.
Очевидно е, че г-жа Папазова и нейните помощник-директори не се нуждаят от познание на ситуацията вътре в училището, от познаване на законовата уредба, от одобрението и подкрепата на своите колеги. Действа се еднолично и авторитарно. Не можем да не си помислим, че г-жа Папазова разчита на някаква неясна подкрепа извън училище. И това е очевидно: тя „сваля” напрежението и ръководи училището чрез: ученически протести, непроверени жалби на група родители, полиция, брат си, въображаеми връзки с премиера и с Вас, вестници... И по ирония на съдбата изразът „ЖЪЛТА ПРЕСА” описва с две думи цялата ситуация днес в училище: пошлост и натиск. И когато емоционално нестабилни хора с яки телосложения вилнеят в храма на познанието и когато наш колега получава на два пъти по телефона заплаха за смърт /което е докладвано на полицията/, ние с основание се страхуваме, г-н министър! И потресаващото не е това, че г-жа Папазова не е в диалог с нито един от факторите на училищния живот. Потресаващото е, че тя не е в диалог и със самата себе си. Тя е убедена, че всичко, което прави, е напълно в реда на нещата.
Уважаеми г-н Рашидов, всички сфери на училищния живот в НГДЕК са дълбоко разстроени и под непоносимо напрежение. Това напрежение трябва да бъде прекратено, защото ние, учителите, просто не можем да работим така. Искаме да преподаваме, да работим и нищо друго. Решително нищо! Молим заради децата незабавно да се намесите и да упражните контрол, като предприемете необходимите мерки. Сигурни сме, че ако това не стане сега, ситуацията ще се влоши, напрежението ще ескалира и възможностите за спокойно завършване на 12 клас – пропилени. Ние не бихме искали да подновяваме своя апел по друго време и с други средства, когато той вече ще бъде напълно отчаян. Отчаянието е лош съветник.
Г-н Министър, молим Ви спешно да се намесите и с бързи и резултатни действия да решите този проблем.

София, 03.12.2012 г.                                                                                     С уважение: