понеделник, 3 юни 2013 г.

ПИСМО

 (Публикуваме писмото до служебния министър на културата  Владимир Пенев срещу безобразията и беззаконията, които се случват в НГДЕК през последната 2012/2013 учебна година,  подписано от 173 учители, родители и възпитаници на Гимназията през април 2013 г.)

                                                                                                         

                                                                                                          До                                                                   
                                                                                                          Министъра на културата
    



Уважаеми Господин Пенев,

Ние, учители, завършили ученици и родители на настоящи ученици от Националната гимназия за древни езици и култури ,,Константин Кирил Философ” се обръщаме към Вас с молба по повод продължаващите  беззакония, управленски произвол, тормоз и престъпване на всякакви етични норми по отношение на ученици, учители, родители и служители от изпълняващата длъжността директор Мариела Папазова да вземете спешни мерки Мариела Папазова да бъде отстранена от тази длъжност. Основание за нашате преценка и искане са множеството нарушения и тормоз, които удостоверяваме с копия в препискa от 132 листа, приложена към настоящия сигнал, и се отнасят до всички заинтересовани лица, както следва и от най-фрапантните примери по отношение на:

I. Учениците
1. Поправителните изпити през месец септември бяха проведени от външна комисия от преподаватели от Софийския университет вместо от учителите, които преподават на  випуските по съответните предмети, с цел конкретни ученици да бъдат облагодетелствани. Подобна подмяна на комисия е нарушение на  Наредба №3 за оценяване и удар върху авторитета  на учителя. За част от тези изпити на изпитващите не са предоставени протоколи, което ги прави изпитите невалидни. Не е уточнена комисия за изпита по модул „Новогръцки език“. Ученичка, останала на поправителен изпит, чака до 10 часа, чака да бъде уточнена комисията и да й бъдат дадени задачите, след като началото на изпита е от 9 часа. Помoщник-директорът Нели Славеева моли преподавател по старогръцки език да даде задачи и го прави член на изпитната комисия, въпреки че той няма необходимия ценз да изпитва по новогръцки език. След като той й обяснява това, тя заявява, че „В РИО не знаят старогръцки-новогръцки, какво от това”. След известно объркване изпитът се провежда благодарение на отговорното отношение на учителя по новогръцки, подготвил се и дошъл във въпросния ден, макар и в отпуска, без да е уведомен от ръководството.
2. Изпитите за окончателно оформяне на оценка за първия учебен срок на учениците, направили над допустимия максимум отсъствия по старобългарски и по старогръцки език, бяха опорочени като и.д.д. Мариела Папазова лично се погрижи учениците да преписват и отмени задължителния устен изпит, който следва писмения според Наредба № 3 .
3. На 05.10.2012 г. и.д.д. Мариела Папазова, чрез подвеждане, дезинформация и клевета към учители, подбуди към фалшив протест учениците, с което ги тласна към неприсъствие в учебните часове и използване на опасни за здравето и живота им материали  / пиратки/ в двора на училището.
4.  И.д.д. Мариела Папазова кани всеки ден в кабинета си ученици, като ги стимулира да търсят компрометираща информация за конкретни учители  и ако не получи такава, се отнася с тях неподобаващо и за директор, и за педагог, и за зрял възрастен човек.
5. И.д.д. Мариела Папазова подбужда определен кръг ученици да пишат подписки срещу учителите си с цел изнудване за по-високи оценки, с което ги покварява.
6. И.д.д. Мариела Папазова прилага двоен стандарт спрямо учениците: на едни се разрешава да се обръщат към нея на ,,ти”, на други – тези, които си позволяват открито да изразяват личното си мнение и възмущение от неадекватните й форми на управление – се крещи и се държи непристоен език, отправят се заплахи, издават се незаконни заповеди за наказания, негласувани от Педагогическия съвет, което е нарушение на Закона за народната просвета и Правилника за приложение на закона за народната просвета. Искат се писмени обяснения от ученици, което е незаконна форма спрямо ученици, и ако в обясненията им няма нищо, което може да навреди на конкретен учител, те не се завеждат в деловодството и/или се унищожават. Отнемат им се извънкласни дейности и са наказвани да преподават вместо напуснал учител.
Отношението към родителите  не е по-различно: и.д.д. Папазова се е обградила с малка група родители начело с Ирина Репуц, смятащи се за Настоятелство, които вместо да работят в полза на училището, както е разписано в ЗНП, подкопават устоите му. Това буди у нас подозрение, че съществуват комерсиални апетити към училището. А загрижените за нетърпимата атмосфера в училището родители са умишлено изолирани и срещат грубо и пренебрежително отношение от страна на ръководството.
В резултат на това учениците идват на училище, изпълнени с напрежение - едни със  страх, други с реваншизъм, и не участват  пълноценно в учебния процес. Формира се у тях чувство за несправедливост и несигурност, което на моменти води до прояви на агресия и силен афект. Голяма част от учениците са изключително разстроени от случващото се в гимназията, други – силно озадачени, трети се възползват от "правомощията”, които са им дадени от и.д.д. Папазова. Тези отрицателни емоции възпрепятстват ефективния учебен процес, водят до постоянно ескалиране на напрежението сред учениците и до нарушаване на всички морални и етични норми на общуване в едно малко общество, каквото е училището. Всички ние сме силно загрижени поради факта, че поведението на и.д.д. Папазова е далеч от всякакви педагогически постулати и норми, което от своя страна създава у голям брой ученици чувството за безнаказаност, безотговорност и насаждане на определен, крайно нелицеприятен манталитет на поведение, което и сега, и на по-късен етап от живота им безспорно ще навреди.
 
II. Учителите:
1. И.д.д. Мариела Папазова издаде над 30 заповеди за писмени обяснения по измислени поводи, три класни ръководства бяха отнети без причина и без обяснения, което вреди на учениците, които са привързани към класните си ръководители. Това от своя страна също повишава нивото на напрежение сред тях, тъй като обяснения за тези действия от страна на и.д.д. Папазова те не получават. Наложени бяха, без да се спазва Кодексът на труда, около 10 дисциплинарни наказания въпреки аргументираните писмени обяснения, 4 незаконни дисциплинарни уволнения, постигнати чрез организиране на заговори, скалъпване на доноси и измислени обвинения. Заведени са 2 дела в СРС срещу нея за незаконни уволнения, предстои дело за тормоз, обида и клевета, които неминуемо ще ощетят бюджета на училището. Предстои завеждане на още два подобни иска.
2. И.д.д. М. Папазова напълно пренебрегва ролята на Педагогическия съвет по ППЗНП и ЗНП във всичките им части, като не приема и не изслушва мнения, препоръки и предложения по учебно-възпитателния процес - авторитарно и некомпетентно както от нейна страна, така и от страна на помощник-директора Нели Славеева.
3. Общуването между и.д.д. М. Папазова и педагогическия колектив се състои в еднопосочни послания от нейна страна по всяко време, които, с огромно неудобство, ще си позволим да Ви споделим: ,,Как се гледате сутрин в огледалото?!’’, „превърнали сте училището в гробище”, „завинаги ще престанете да безобразничите”, „смучете с разни хоботчета от бюджета’’, „ще ви оправя всичките”, „превръщате децата във едни франкенщайновци”, ,,ти си ми ниска топка”, „вие сте комплексари и лицемери”, „Ще има още уволнения, но ще ви изненадам в какъв ред”, „Не изпитвам никакво уважение към вас”. Тези шумни публични изяви се отразяват изключително зле на учениците – едни страдат, а други взимат лош пример.
4. И.д.д. М. Папазова допусна в гимназията брат си Тити /Константин/ Папазов, който си позволи да обижда и заплашва колеги и Синдикалната организация към СБУ. Същият е нападнал физически Синдикалния председател при среща с Янка Такева.
5. Непрестанните заплахи и психическият тормоз принудиха трима колеги да напуснат гимназията доброволно, а по-голямата част от колегията мълчи от страх със сведена глава. И.д.д. Папазова си позволи да поръча статии в размер на две страници във в. „Телеграф”, в които са оклеветени по безобразен начин шестима наши колеги, един от които е титулярният директор, понастоящем в отпуск по майчинство. Този грозен акт руши дълго граденото и ползващо се с добро име реноме на НГДЕК, която е преди всичко една културна институция.

III Институциите:
1. И.д.д. Папазова проявява неуважение към МК. В резултат на наше открито писмо до министър Вежди Рашидов заместник-министър Митко Тодоров взе отношение като на 07.12.2012 г. проведе среща с Педагогическия съвет и ръководството на НГДЕК, на която той призова ,,да заровим томахавките” и заяви, че занапред и.д.д. Папазова ще промени поведението и политиката си спрямо ученици и учители с цел да се подобри климатът в НГДЕК. Още на следващия работен ден бе уволнена поредната наша колега, а в седмицата, в която г-н Митко Тодоров бе назначен за директор на НДК и напусна МК, бяха издадени 4 заповеди за дисциплинарни наказания, една от които за дисциплинарно уволнение.
2. И.д.д. Папазова е проявила неуважение към РИО-София – в отговора на Инспектората за направена проверка по нашето открито писмо ясно личи, че Директорът, заместниците й и т. нар. от нея „морална комисия”, негласувана никога от никого и състояща се от трима приближени, са лъгали и са отричали нарушенията, за които сигнализираме.
3. И.д.д. Папазова отказва да дава адекватни обяснения на зададени въпроси относно нейните действия, единственото обяснение, което чуваме от определен период насам е: „Съгласувано е с МК или РИО.”, от което ние самите тънем в недоумение, тъй като няма как да се съгласим с факта, че уважавани институции биха дали съгласието си за извършването на незаконни действия!
Освен всички тези безобразия очевидно и.д.д. Мариела Папазова не уважава спецификата на НГДЕК „Константин Кирил Философ”, пренебрегва специфичния и уникален профил на училището и руши един от основните му стълбове, градящ се на взаимно уважение, диалог, свобода на общуването между ученици  учители и възпитаници, както и неговата демократичност. Един от примерите за това е опитът й да промени учебния план на гимназията в ущърб на специалните предмети, който  бе осуетен след подадена от нас на 02.10.2012 г. докладна от Министерство на културата.
     Уважаеми г-н Министър, молим Ви, проявете загриженост и приложете цялата тежест на закона спрямо настоящето ръководство на НГДЕК в името на класическото образование в България, за което ще Ви бъде благодарна и признателна не само цялата класическа общност, но и всички загрижени за качественото хуманитарно образование в България.


                                                                                                                 
                                                                                                                      Април  2013 г., София